ga terug
categorieën

Trapps Wise zorgt voor innovatie in de scheepvaart

23-12-2019

artiekel afbeelding

“Binnenvaartschippers hebben vaak te maken met files voor sluizen”, vertelt Eric Klein Breteler, mede-eigenaar van Trapps Wise. “Het wordt steeds drukker op het water en sluizen hebben maar een beperkte capaciteit. Het gevolg: opstoppingen, waardoor de schippers tijd, geld en brandstof verliezen. Trapps Wise zorgt voor tools en services, die toegang geven tot real time maritieme verkeersdata. Op basis daarvan kunnen de schippers beslissingen nemen die geld, tijd en brandstof besparen. De Groene Golf app biedt inzicht in de drukte bij een sluis en geeft advies over de meest ideale snelheid en route. Een beetje zoals bij een groene golf in het verkeer. Dat zorgt voor minder tijdverlies, maar ook voor minder brandstofverbruik én meer CO2-reductie. Om je een idee te geven: 10% minder brandstofverbruik betekent ongeveer 15% minder CO2-uitstoot.”

Van app naar nieuw idee

Het idee voor de Groene Golf app ontstond enkele jaren geleden. Conceptontwikkelaar en mede-eigenaar van Trapps Wise, Pascal Kwakkernaat, maakte in opdracht van Provincie Limburg een app voor de pleziervaart. Pascal: “Deze is bedoeld om het aantal ongelukken met kleine boten terug te dringen. Via de app kunnen bestuurders zien of er grote schepen in de buurt zijn. Dat maakt het oversteken van een rivier of kanaal veiliger. We gebruiken hiervoor de gegevens van AIS, een soort GPS die in alle grote schepen zit. In de app worden deze gegevens gebundeld, om de plezierschippers een goed overzicht te geven. Bij analyse van de gegevens zagen we dat de grote schepen veel oponthoud hadden bij sluizen. Zo ontstond het idee voor de Groene Golf app.”

Sparringpartners

Een app die economisch voordeel weet te combineren met maatschappelijk belang, is natuurlijk heel mooi. Maar bij het daadwerkelijk ontwikkelen ervan komt heel wat kijken. Dat lukt niet alleen. Eric: “Onze start-up is gevestigd op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. De ideale plek om partijen te vinden die met ons mee willen denken. Zo kunnen we rekenen op KPN en de Universiteit Maastricht als sparringpartners, vooral op het gebied van big data en hoe je die op een zinvolle manier verzamelt, analyseert en combineert. Uiteraard met respect voor de privacywetgeving en zonder deze te gebruiken voor commerciële doeleinden. Daarnaast hebben we contact gezocht met Schuttevaer, de brancheorganisatie voor schippers. Ook zij zijn heel enthousiast over het idee en hebben ons goed geholpen met waardevolle feedback van de schippers zelf. Binnenkort gaan we de app testen in de praktijk, ook weer in samenwerking met Schuttevaer.”

Datadriven decisions

De Groene Golf app richt zich vooralsnog op het scheepvaartverkeer rondom de sluizen in Limburg. Maar er is nu al belangstelling vanuit Zuid-Holland en Duitsland om deze ook op andere plekken uit te rollen. Pascal: “De app sluit duidelijk aan bij de behoefte vanuit de scheepvaartbranche. Het is immers een heel makkelijke manier om tijd en geld te besparen én om bij te dragen aan een beter milieu. In het ‘Green Deal’-voorstel van de EU staat dat 75% van het wegtransport naar het water en het spoor moet. Dan is het wel zo handig als je beschikt over alle data die je nodig hebt om de logistieke keten te optimaliseren. Door de data uit de app te combineren met andere data, bijvoorbeeld van barge terminals en wegtransporteurs, kun je aankomsttijden van schepen nauwkeuriger voorspellen, het laden en lossen beter plannen en het vervolgtransport op de weg beter laten aansluiten. Ook voor overheden zijn de data waardevol. Bijvoorbeeld voor het optimaliseren en/of reguleren van het scheepvaartverkeer en de werking van sluizen. In feite faciliteren we met deze app het maken van ‘datadriven decisions’ voor alle organisaties die betrokken zijn bij de binnenvaart.”

Innoveren kost tijd, geld en energie

De Groene Golf app lijkt dus al vóór de lancering succesvol. En ook Trapps Wise zelf krijgt steeds meer opdrachten om organisaties te helpen met het verzamelen, analyseren en inzichtelijk maken van scheepvaartdata voor diverse doeleinden. Toch komt het succes de heren zeker niet vanzelf aanwaaien. “Innoveren kost veel tijd, energie en geld”, aldus Eric. “Je bent niet alleen bezig met de inhoud, maar ook met netwerken, lobbyen, verkopen en het regelen van financieringen. Je maakt immers al kosten voordat je inkomsten hebt. Hier in Limburg zijn de banken niet erg scheutig met durfkapitaal, dus zul je andere financieringsbronnen moeten zoeken. Een organisatie als Conclusion Zuyd heeft het netwerk om je daarmee verder helpen, maar je kunt ook aankloppen bij instanties als LIOF of het Rabobank Business Innovatie Team. Crowdfunding is natuurlijk ook een optie. En er zijn veel subsidiemogelijkheden. Niet alleen in Nederland, maar ook in Duitsland en België in het kader van interregionale samenwerking, ofwel Interreg. Het voordeel van subsidies is dat je ze niet hoeft terug te betalen. Mijn advies voor andere start-ups is dan ook: ga al in een vroeg stadium actief ‘de boer op’ voor financiële ondersteuning, het zoeken van (sparring)partners en eventuele afnemers. Want hoe goed je product ook is, het verkoopt zich niet vanzelf! Nog een tip: zoek een omgeving op waarin je kunt groeien en jezelf kunt ontwikkelen. Wij hebben hier op de Brightlands Campus fijne sparringpartners gevonden, die ons stimuleren om net een stapje verder te gaan. Bovendien hebben we in korte tijd een breed netwerk opgebouwd en naamsbekendheid gekregen. Daar plukken we nu de vruchten van!”